TechFixers, gevestigd te Delft, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
De wederpartij van de dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.
Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen
van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is overeengekomen.
De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Artikel 3 – Betaling
Declaraties moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben
gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige
aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat
opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
Blijft opdrachgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die
invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke rente,
buitenrechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De incassokosten worden berekend
aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitenrechtelijke incassokosten.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van
dienstverlener op de opdrachtgever onmiddelijk opeisbaar.
Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds
verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
Artikel 4 – Aanbiedingen en offertes
Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 6 maanden geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is
genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of
schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk
overeenkomen.
Artikel 5 – Prijzen
De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde btw, tenzij anders
overeengekomen.
De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door
de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de
overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs
overeenkomen.
Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld
op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de
dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief
is overeengekomen.
Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt door de dienstverlening een richtprijs
afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te afwijken. Indien de richtprijs 10% hoger uit
gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen dat boven de richtprijs
vermeerderd met 10% uitkomt.
Artikel 6 – Prijsindexering
Dienstverlener is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari te verhogen conform de consumentenprijsindex
(CPI) alle huishoudens.
Artikel 7 – Informatieverstrekking door opdrachtgever
Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor de
dienstverlener.
Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct
uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan dienstverlener ter beschikking
gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht
niet anders voortvloeit.
Indien er voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden.
Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden
beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra
kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 8 – Intrekking opdracht
Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte
onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 9 – Uitvoering van de overeenkomst
Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed
vakmanschap uit.
Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken
voorschot.
Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.
Artikel 10 – Contractduur opdracht
De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van
de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn
overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet opdrachtgever
dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 11 – Wijziging van de overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling
overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van
de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de
hoogte.
Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht
dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of
aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 12 – Overmacht
In aanvuling op het bepaalde artikel 6:75 Burgferlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van de dienstverlener in de
nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van
een van de wil van de dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichting jegens
opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid
niet van dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mee gerekend wanprestaties van
toeleveranciers of andere derde, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en
werkonderbrekingen.
Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen
jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn
verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben
partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige
schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 13 – Overdracht van rechten
Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schrijftelijke
instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in
artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14 – Verzekering
Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende
overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder
eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand,
ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekering ter inzage.
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht
De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat
opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn
eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het
recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van
schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere
wijze te bezwaren.
Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen vooruitbetaling op prijs niet conform afspraak is
voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en
conform afspraak heeft betaald.
In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen van
opdrachtgever onmiddelijk opeisbaar.
Artikel 16 – Hoofdelijke aansprakelijkheid
Als de opdrachtgever wordt verstrekt door meer dan één opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk
aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden en de
onderhavige onvereenkomst.
Artikel 17 – Aansprakelijkheid
Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een
onvereenkomst, is steeds beperkt tot €300, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
De aansprakelijkheid geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect
voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht gebruikte
apparatuur, software, gegevensbestanden, registers, of andere zaken.
Artikel 18 – Aansprakelijkheid opdrachtgever
Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de
bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.
Artikel 19 – Vrijwaring
De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de
dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.
Artikel 20 – Klachtplicht
Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener.
De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkomingen, zodat de dienstverlener in staat is
hierop adequaat te reageren.
Een klacht kan er in ieder geval niet toe leide, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te
verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 21 – Intellectueel eigendom
Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele absolute rechten
(waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, et.) op alle ontwerpen, tekeningen
geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van dienstverlener worden
gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde
vertrouwelijk informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in iedere geval verstaan datgene waarop dit artikel
betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokkenzijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van
deze bepaling.
Artikel 22 – Geheimhouding
Opdrachtgever houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van dienstverlener ontvangt en alle ander
informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of
vertrouwelijk is, dan wel informatie betreft waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere
dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen hij de genoemde
informatie ook geheimhoudt.
De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
a. Die op het moment dat de opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is
geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
b. Waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken
door dienstverlener;
c. Die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan
opdrachtgever te verstrekken;
d. Die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van wettelijk plicht.
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van
drie jaar na het eindigen daarvan.
Artikel 23 – Boete op overtreding geheimhoudingsplicht of intellectueel eigendomsrecht
Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhoudings of intellectueel eigendom,
dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddelijk opeisbare boete van €1.000 voor elke
overtreding en daarnaast een bedrag van €100 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Voor het verbeuren van
deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn
van enige vorm van schade.
Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van
dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 24 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze overeenkomst tussen dienstverlener en opdrachtgever is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De
Nederlandse rechter van de Rechtbank Den Haag is bevoegd.
Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerder bepalingen van deze algemene voorwaarden als onredelijk
bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.